• Join - It's Free

Mikkolanniemen rustholli

Started by Private User on Saturday, May 10, 2025
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 26 posts

Mistäpä pitäisi lähteä liikkeelle, kun haluaa selvittää Mikkolanniemen Mikkosia ja heidän asuinpaikkojaan 1700-1800 luvuilla?
Oma isoäitini Selma Maria Torvelainen ja hänen kaksi sisartaan avioituivat kaikki Puumalaan ja Sulkavalle, eikä meillä nykysukupolvilla ole enää ketään, keneltä kysellä suvun aiemmista vaiheista.

Jospa vaikka klikkaat auki tämän esi-isäsi:
[[Pekka Pekanpoika Mikkonen Pekka Pekanpoika Mikkonen] ]
Pekka Pekanpoika Mikkonen

... jonka asuinpaikaksi on Markku Einari Lius selvittänyt juurikin Mikkolanniemen rusthollin.
Vieläpä laittanut linkin kansallisarkistoon sivuile, profiiliin tekijä lienee sen kaivanut.

Siitä sitten alaspäin aika monella on asuinpaikkana joko rustholli tai sitten vain Mikkolanniemi, veikkaanpa että jälkimmäinen viittaa samaan paikkaan.

Tämä Pekka Pekanpoika on syntynyt 1610, että onhan se jo aika kaukana.

1700-luvun puolivälissä Mikkolanniemen rusthollin torpparina on Per/Petter Mikkonen. Liitän profiilin tähän keskusteluun. Pekan vanhemmat vielä hakusessa.
Pekka Mikkonen

Hei!
Äitini oli omaa sukua Mikkonen ja hänen isälinjansa on juurikin tuolla Mikkolanniemen rusthollissa ja varhaisin tiedossa oleva isoisä on juuri tuo Pekka Pekanpoika s. Noin 1610. Jos olet SSHY:n jäsen niin Säämingin kirkonkirjoja pääset näkemään jo sieltä 1700-luvulta. Jari Olavi Torvelainen antoikin jo sinulle hyvän vinkin.
Äitini isä oli Heikki Juho Heikinpoika Mikkonen S. 1888 ja äitini Terttu Tuulikki Loikkanen os Mikkonen s. 1930.

Kiitos, Helena, kohtahan tässä ollaan jonkunsortin sukulaisia tuon linkittämäsi Pekka Mikkosen kanssa, kunhan vaan oppisin näitä genin ominaisuuksia hyödyntämään ja esivanhempien listauksia oikein lukemaan. Pitänee vielä jututtaa 1800-luvun lopulla syntyneen Vihtori Mikkosen elossa olevaa tyttärenpojan tytärtä, joka asuu Sulkavalla isänsä kotitaloa ja kysyä tarkennusta noiden em. sukulaisten syntymävuosista yms.

Kiitos Sinullekin, Marja, me yritetään veljeni Jari Olavin kanssa näitä edelleen tutkailla, vaikka aikaa tuntuukin kuluvan tolkuttomasti. Mutta nälkä kasvaa syödessä, joten kohta on varmaan liityttävä tuohon SSHY-eenkin.

Olin Tarja katsovinani, että ollaan 6. serkkuja 😊. Klikkaa vaan tuota sinisellä olevaa nimeäni, niin näet miten ollaan sukua. Siellä on pitkä rivi tätä Mikkosten isälinjaa.
Tuo SSHY jäsenyys on edullista 19€/vuosi ja liittymismaksu taisi olla ensimmäisenä vuonna sen 20€, mutta sen jälkeen tulee pelkkä jäsenmaksu/vuosi.
Moni näistä Mikkosista asui tuolla Mikkolanniemellä, mutta toki sieltä on siirtynyt Säämingin ulkopuolellekin naapuri kuntiin. Tämä sukututkimus vie mukanaan ja on tosi mielenkiintoista, mutta aikaa se vie 😊. Itse olen nyt vähän yli vuoden tätä harrastanut ja jäänyt ihan koukkuun. Nyt kun alkaa jo sujumaan, niin sen mielenkiintoisemmaksi vaan käy. Muuten Hiskistä saat kivasti apua etsimisessä ja digihakemisto.com löytyy laatikko Seurakunnat, niin sieltä näkyy ilmaiseksi myös näitä Säämingin kirkonkirjoja jonkin verran.

Jos MIkkosten asuinpaikkojen sijainnista olet kiinnostunut, niin siellä Mikkolanniemen kylä on entisellä paikallaan kuten 1700-1800 luvulla. Kesäisin vietämme aikaa suvun mökillä tuolla kyseisellä Mikkolanniemellä. Mielestäni niemen päässä, missä Mikkosten asuinpaikat (myös rustholli) ovat olleet, on vielä pari asuttua taloa. Litmasia (he entisiä Mikkosten naapureita) taitaa ainakin toisessa talossa asua. Nyt siis lähes autio, mutt aikoinaan vireä kylä. Mikkolanniemi kuuluu edelleen Savonlinnaan, mutt sinne pääsee joko Sulkavan tai Imatran kautta, ensin seuraten tietä 438 ja sitt Tiimataipaleen kohdalta Lohikosken tielle, josta kääntyy vasemmalle Mikkolanniementie, joka johtaa Mikkolanniemen kylän perille. Sieltä voisi joku paikallinen tietää tarkemmin Mikkosten asuinpaikoista. Virtasalmen toisella rannalla Ahvionniemen/Kiviapajan suunnalla asuu myös Mikkosia, mutt tietojeni mukaan rustholli on aikoinaan ollut juuri tällä Mikkolanniemen kylällä. Kyseisiä Mikkosia on myös mieheni suvussa ja Genistähän he löytyvät varsin kattavasti.

Lisäksenä vielä ed. - esivanhempasi Pekka Juhonpoika Mikkonen on asunut vaimonsa kansa rippik. mukaan Heikkilä 5 tilalla Mikkolanniemellä 1900-l vaihteessa.
Tässä linkki tuohon Mikkolanniemen vanhaan karttaan, jossa tuo Heikkilän sijainti Mikkolanniemen kylällä näkyy:
https://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/

Em linkki ei viekään näköjään sivunäkymään vaan hakusivulle > hakusana: mikkolanniemi savonlinna.

Kiitos Merja! Sinulla siis olikin ihan hyvin tietoa Mikkolanniemestä, mutta halusit tietää lisää Mikkolanniemen rusthollista. Sitä yritin minäkin googlata tuossa joku päivä sitten, mutta ihan sillä nimellä ei oikein lisätietoa löytynyt. Henkikirjoista saattaisi saada jotain irti ja olisi kiva löytää jokin historiateos, jossa olisi jotain tietoa sieltä 1600 luvuta. Finnan sivuilta en vielä ole katsonut.

Olin ajatellut käydä kesällä ehkä elokuussa Rantasalmella, josta on isoäitini vanhemmat esivanhempineen kotoisin ja samalla käydä katsomassa Mikkolanniemeä, joten ohjeistasi on minulle apua, kiitos.

Tuo Merjan linkki vie samaan hakuun, jonka laitoin Tuijalle illalla WhatsApp issa.
Ajo-ohjeesta päättelen, että osuin oikeaan Mikkolanniemeenkin.

Sieltä on isoäitini Selman nuoruudenasuinpaikalle Ryhälään teitä pitkin melkein 60 km, mutta vettä myöten ehkä n 20 km Partalansaaren eteläpuolitse.

Ja Ryhälähän oli Pirttimäen pojille se lähin koulun ja kaupan paikka karja- ja kinttupolkuja pitkin: olisiko sellainen n 7 km, niitä juoksin pentuna 11 vuotiaana n 1970 isän suullisten ohjeiden avulla kotoa Puumalan Pirttimäen Poutavuoren tilalta Ryhälään ja sen taakse jalkapalloa pelaamaan.

Kiitos lisätiedoista, osimoilleen oikein olin itsekin karttaa tutkinut eli Lohilahdelle mennään varmasti, kunhan ehditään ja aiemmin mainitsemani pikkuserkkuni lähtee mukaan. Hänellä oli tieto, että hänen isoäitinsä (Selma Marian sisko) ei ollut enää käynyt kotipaikallaan Mikkolanniemessä avioitumisensa jälkeen. Tämä siis 1920-1930 -luvuilla. Pikkuserkkuni mainitsi myös, että ko. tila tunnettaisiin nykyään kyläkoulun kiinteistönä, mutta sen nykyisistä asukkaista hänelläkään ei ollut tietoa.

Tähän Mikkolanniemen "välttelyyn" saattaa liittyä Selman sisaren Sylvi Hakulisen (os Mikkonen) minulle 70-luvulla kertoma tarina Mikkosen miespuolisen suvun toiminnasta ja kohtaloista.

Sylvin mukaan heidän isänsä (vai olisiko ollut jo aiempi polvi?) käytännössä hävitti tilan metsät "Gutsetin miehillle", jotka juopotti häntä ja ostivat puiden lisäksi pilkkahinnalla samalla metsämaan. Sylvi myös kertoi, että ainoa / viimeinen poika olisi hukkunut veneretkellä isänsä (??) kanssa (?), ehkä humalassa.
Hieman tätä tarinaa tukee se, että isoäitimme Selmahan suhtautui pieneenkin ryypiskelyyn hyvin paheksuvasti, niin että sen 5-vuotiaskin huomasi - varsinkin silloin kun hiivin salakuuntelemaan Robertin ja veljensä Väinön saunan jälkeisiä tarinoita sodasta, erityisesti jäi mieleen Väinön tarina kuinka hän kk-ryhmänsä kanssa tuhosi 300 ... 400 ryssää yhdelle peltoaukealle kahden konekiväärin ristituleen kun nämä täysin ilman tulitukea hyökkäsi avoimen aukean yli: haavoittuneen kuulustelussa oli selvinnyt, että politrukki oli pistoolilla uhannut ampua jos eivät hyökänneet.

Taisin tuolla edellisessä vastauksessani sotkea Tuijan ja Merjan 😊. Kiitos teille kaikille kommenteista ja Jari, mielenkiintoinen tarina. Minunkin isän isä menetti maita, kun humalassa meni takaajaksi, näitä tarinoita on varmaan useita. Isoisälleni jäänyt osuus tilasta on lohkottu 1927 ja isoisä kuoli 1929 ja tila jäi lainhuutamatta. Puoliso tai lapset eivät myöskään asiaa lähteneet hoitamaan. Löysin vuosi sitten paperit ja toimitin maanmittauslaitokselle ison pinon perunkirjoja ym ja lainhuuto saatiin viime syksynä, lähes sata vuotta myöhemmin 😅.
Olen parhaillaan setvimässä näitä Mikkosia ja yhden tyttären Anna Leena Mikontytär s. 1833 muutti juurikin Sulkavalle. Tutkittavaa riittää ja mukavaa, kun joku on päivitellyt esim. miehen puolelta geniä ja minä voin sitten täydentää vaimon puolelta. Yhteistyö pelittää!

Hei, mielenkiintoista. Myös minä olen teille sukupolvien takainen serkku 😁
Tuija Marjukka Ruotsalainen olet minulle 7th cousin once removed; Jari Olavi Torvelainen sinäkin olet minulle 7th cousin once removed; Marja Pakkanen olet minulle 7th cousin twice removed; Helena Hulkkonen olet minulle 9th cousin once removed; ja Merja Vihavainen olet minulle 13th cousin once removed.

Onkohan teille kaikille jo tuttua Laamasten - Redsvenien sukuseura ry sekä 3-osainen sukukirjasarja: "Laamanen. Vanha Kerimäen kantasuku"? 📚

Niin ne vaan Heli rihmat kietoo meitä suunnasta jos toisesta. Minulle ei ole tuttu tuo mainitsemasi sukuseura. Äitini serkku on naimisissa kylläkin Laamasen kanssa. :) .

Iltaa vaan, kaikki :) Mä olen ihan vasta-alkaja tässä hommassa, enkä ole aiemmin juurikaan miettinyt sukuani 3-4 sukupolvea taaemmas. Nyt vaan monen sattuman summana täällä aktivoiduin ja tavoitteena on saada yhteydet ja sukupolvet selviksi vielä muutaman lisäsukupolven ajalta. Mitään sukukirjoja en ole selaillut enkä Säämingistäkään muista kuin muutaman mummoni kertoman tarinan. Hän menehtyi jo 1970 -luvulla ja itse olin tuolloin vielä teini ja enemmän papan tyttö kuin mummon lellikki. Jonkun verran tietoja löytyy erään kaukaisen sukulaisen jo 1990-luvulla tekemästä sukuselvityksestä, mutta kirjaksi asti eivät nekään tiedot päätyneet. Eli vähän saatan olla kateellinenkin Sinulle, Heli, tuosta teidän sukukirjasarjasta. Tosin sen verran nöösityttö olen, että en meitä osaa sukulaisiksikaan mieltää, kun nuo englanninkieliset ritirimpsutkin ovat mielestäni kamalia. En vaan meinaa tottua ajatukseen, että esim. verisukua olevan tätini puolisokin on mukamas setäni jne. *huoh*

Tuija kuulehan, se kirjasarja koskee sinunkin sukuasi, koska myös se menee Laamasiin (nopeasti selaamalla ymmärsin niin). Kirjasarja löytynee, kun kirjoitat Googlen hakukenttään kirjasarjan nimen. Sen voi ihan ostaa itselleen sukuseurasta ja liittyä samalla, jos haluaa, Laamasten-Redsvenien sukuseuraankin (jäsenmaksu on halpa).
Sitten hauska juttu käy ilmi meidän yhteisistä kytköksistämme:
1.) Sinun isäsi isän kautta sukumme liittyvät toisiinsa siten, että isäsi isän sukulinja menee suoraan Beata Antintytär Kokkoseen, ja tämän sisar Kaisa Kokkonen on minun äitini äidin suoraa sukulinjaa 😊.
2.) Mutta sinun miehesikin suku liittyy minun sukuuni siten, että miehesi äidin isän sukulinja menee suoraan Stiina Eerikintytär Ruuth:iin, ja tämän sisar Anna Eerikintytär Ruuth on minun äitini isän suoraa sukulinjaa. Tämä miehesi kanssa yhteinen sukuni ei ole Laamasia, vaan ihan toista sukua. 😊

(Kirjoitan varmuuden vuoksi ohjeen tähän alle, jonka voit ohittaa, jos asiat ovatkin jo tuttuja sinulle.)
Saat nämä kaikki sukuyhteydet näkyviin, kun klikkaat tässä viestiketjussa näkyvää minun nimeäni.
Silloin avautuu minun profiilini ja sen yläreunaan kaksi riviä, joita klikkaamalla saat auki sinisen rivillisen nimiä, joista löydät nämä kertomani sukulaistemme nimet ja sukulaisuusyhteydet. Yläreunan toisessa rivissä näkyy sinun ja minun sukuyhteys ja toisessa puolestaan miehesi ja minun sukuyhteys. Jotta kerrohan terveisiä miehellesi sukupolvien takaiselta serkulta, joka olen hänelle. 🌷

Marjalle sellaista vielä, että sinulla näkyy olevan suvussasi myös Makkosia, jotka ovat todella vanhaa sukua ja avioliittojen kautta liittyvät Laamasiin. Minullakin on näitä Makkosia äitini äidin puolen suvussa, kuten sitten myös Laamasia. 😊

Kiitos, Heli, terveiset miehelleni välitetty:) Ja kiitos myös neuvoista noiden sukulinjojen suhteen. Olen toki noita sukulaisuuspolkuja vähän avannutkin, mutta yleensä jossakin kohtaa päästyäni 4-5 sukupolvea taaksepäin putoan kärryiltä. Tunnustan myös laiskuuteni siinä, että avioliittojen kautta yhdistyviä polkuja en hirveästi edes tutkaile, mutta niihinkin pitänee perehtyä pikkuhiljaa. Jos ei muuten, niin ainakin alkukesän sadepäivinä muun tekemisen puutteessa :)

Heli totta myös Makkosia on suvussamme niin äidin kuin isänkin puolelta. Isäni oli Parikkalan Kinnarniemestä, josta ei ole pitkä matka Sääminkiin.

Kirjoitin jo ylös tuon kirjan ja katson sitä myöhemmin Googlen kautta, Muistelen nähneeni Laamasiakin suvussamme.

Marja, onpa sekin hauska sattuma, että myös äitini siskon miehen suku on Parikkalasta, käsittääkseni vanhaa sukua sieltä (tietosuojan vuoksi en voi kertoa heidän sukunimeään tässä).

Heli, ympäri käydään ja yhteen tullaan 😅

Showing all 26 posts

Create a free account or login to participate in this discussion